Tuesday

cerah dan gelap


Ketika satu pintu kebahagiaan tertutup,pintu lain dibukakan.Tetapi sering kali kita terpaku terlalu lama pada pintu yang tertutup sehingga tidak melihat pintu yang lain yang dibukakan bagi kita.Jangan terlalu gembira di dunia ini kerana kebahagiaan di dunia hanyalah bersifat sementara.Jangan terlalu bersedih apabila ditimpa musibah kerana sesungguhnya ada hikmah yang tersembunyi di sebalik apa yang terjadi.Bersangka baiklah kepada Allah kerana Dialah Yang Maha Mengetahui serta Maha Bijaksana.

Rintik hujan daun kebasahan
Kenangan larut di arus rindu
Malam gelap zulumat yang menutup sinaran
Kemarau hati semakin pilu


Hanya gemersik angin dari pohon-pohon
Yang mengimbau ingatan meramas nurani
Bak amukan gelora yang menghempas di dada
Resah sendumu menggamit derita
Berderaian air mata

Yang pulang pergi usahlah dirintih
Doakan saja dikurnia sejahtera
Apalah diratap dengan tangis keharuan
Leraikan hiba pujuklah hatimu
Pemergiannya iktibar buatmu

Usah dianyam sepi dengan kesedihan
Tak terhalang segala kehendak Ilahi
Dituruti rasa tak sampai ke mana
Duka dan lara melemahkan jiwa
Simpanlah di hati

Bila sampai di garis sempadan
Perahu usia di hentian terakhir
Tiada pun sesaat detiknya dipertangguh
Hidup direntas ketentuan takdir
Kemarau hati biarkan berlalu.
-Kemarau hati- (buat mereka yang diuji dan sedang bersedih hati.semoga dapat mengambil iktibar)

Terkadang keindahan hidup terasa hilang apabila orang yang kita sayang,seorang demi seorang pergi meninggalkan kita.(ya,saya sudah pernah merasai kehilangan ahli keluarga sendiri).Walau apapun,hidup ini harus diteruskan kerana kita masih punyai amanah sebagai anak,pelajar juga yang penting sebagai hamba Allah sepanjang kita bermusafir di atas muka bumi Allah ini.setiap orang pasti akan merasai mati,tidak dilambatkan mahupun dipercepatkan.Sentiasalah bersedia untuk menghadapinya.
Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati ( 3:185 )

Ketenangan itu milik hati-hati yang beriman agar bercambah benih hikmah dalam perlakuan.Orang yang banyak menderita,jiwanya akan perkasa dan orang yang ditimpa kesusahan akan selalu mengingati Allah s.w.t..Bertuahlah apabila iman diuji kerana jika sabar dan tabah menghadapinya pasti ada kemenangan yang menanti.

Wallahu'alam.

2 comments:

Anonymous said...

ssuatu musibah akn mnjadi knikmatn jka kita brhasil mnyingkapiny dgn syukur, sabar & tawakal srta mmpu mngambil hikmah dari stiap kjadian...

kadang2, diri trasa amt kerdil & lemah, namun ksh syng Allah bagaikn mnyelimutiny dstiap masa & segenap ruang...sungguhny sgla prkra yg brlaku dskeliling kita mmpunyai hkmah & iktibar..bg insan yg mmpunyai mata hati yg tajam, ia akn dpt mlihat & mrasai kbesarn Allah dlm stiap pndangn & pndengarnny malah dpt drasai dsgenap urat nadi & denyut jantungny...

Nurul Adilah said...

anonymous : betul3.terima kasih atas nasihat yang diberi.dalam menempuh ujian kita perlukan kekuatan untuk menempuhinya.yang pasti Allah Maha Mengetahui akan tiap2 perkara yang berlaku.thanks again.