Sunday

Satu


Nothing much to say.Saat ini diri ini bersyukur kerana masih diberi nikmat iman dan islam pada hari ini.Bersyukur juga masih diberi pinjam nyawa menyebabkan saya mampu bernafas pada hari ini.Pada bila-bila masa sahaja Dia berhak mengambil nikmat-nikmat yang melimpah ruah ini dan nyawa ini yang akan menyebabkan roh dan jasad terpisah,lalu perlu melalui satu lagi alam,iaitu alam barzakh.Bila,di mana,bagaimana,hanya Dia yang Maha Mengetahui.Allahuakbar.SubhanAllah.

Hari kesembilan Dzulhijjah,disunatkan berpuasa bagi mereka yang tidak menunaikan haji.

Rasulullah s.a.w. bersabda : Puasa pada hari 'Arafah itu menebus dosa setahun yang lalu dan setahun yang akan datang. (hadis riwayat Imam Muslim)

selamat berpuasa sunat pada hari 'Arafah. ;-) Moga-moga kita diberkatiNya.

Sesungguhnya solatku,ibadahku,hidupku,matiku hanyalah kerana Allah Taala.Tiap-tiap hari bermula daripada kita bangun dari tidur sehinggalah kita tidur kembali nikmat dariNya tidak putus-putus.
Hanya kepadaNya sahaja tempat kebergantungan kita.selama mana kita bergelar hambaNya,selagi itulah kita bergantung 100% kepadaNya.


Suatu hari seorang arab badawi datang bertemu Rasulullah s.a.w.,katanya, "wahai Rasulullah,adakah Tuhan itu dekat sehingga kami dapat bermunajat kepadaNya?atau Tuhan itu jauh sehingga kami perlu menyeru kepadaNya?"

Firman Allah,"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku,maka (jawablah),bahawasanya Aku adalah dekat.Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepadaKu,maka hendaklah mereka itu memenuhi(segala perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepadaKu,agar mereka selalu berada dalam kebenaran."(2:186)
Berpegang teguhlah kepada janji Allah ini,kerana tiada yang paling setia dengan janjinya melainkan Allah semata-mata.Allah memberikan baik dan buruk sesuatu perkara hanya atas tiga perkara : kerana Dia mahu mengingatkan kita kepadaNya,kerana Dia mahu mengampunkan dosa kita,kerana Dia mahu mengangkat martabat kita di sisiNya.

Kita diuji kerana Dia sayangkan kita.Terimalah sesuatu ujian itu dengan hati yang redha.Malahan ujian itu pelbagai bentuk.


"Cukuplah Allah bagiku.Tiada Tuhan selain daripadaNya.Hanya kepadaNya sahaja aku bertawakkal." (At-taubah : 129)


Selamat menyambut hari raya Aidiladha kepada semua.Semoga kita dapat meraikannya dengan penuh kesyukuran dan limpah rahmat kasih sayangNya.inshaAllah.

Wallahu'alam.

No comments: