Wednesday

Kesederhanaan dalam kemeriahan

Tiada promosi besar-besaran.
(ataupun mega sale sana sini.)
Tiada letupan mercun.
Tiada bunga api dipercikkan.
Tiada keriuhan suara kanak-kanak bermain bunga api.
Tiada open house besar-besaran.
Tiada kesibukan sana sini.

Berkurangnya anak rantau pulang ke kampung halaman
(lebih memilih untuk tidak pulang kerana tidak mempunyai cuti panjang.)
Berkurangnya kesesakan lalu lintas.
Ia disambut secara sederhana.

Aidiladha . . .

Kisah tentang penyembelihan Nabi Ibrahim a.s. ke atas Nabi Ismail a.s. yang kemudian diganti oleh Allah s.w.t. seekor kambing
Maka ketika Anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: "Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya Aku melihat Dalam mimpi Bahawa Aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?". Anaknya menjawab: "Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; inshaAllah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar".
(37:102)

Bahawasanya mimpi seorang nabi itu merupakan wahyu sehingga Nabi Ibrahim pun melakukan wahyu yang memerintahkan penyembelihan itu.

"Tatkala keduanya telah berserah diri dan Ibrahim membaringkan anaknya atas pelipis(nya), (nyatalah kesabaran keduanya)". (37:103)
Nabi Ibrahim AS telah melaksanakan perintah dalam mimpi itu tanpa keraguan, maka Allah SWT pun berfirman :
"Dan Kami panggillah dia:"Hai Ibrahim", (37:104).
"...sesungguhnya kamu telah membenarkan mimpi itu", sesungguhnya demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik". (37:105)
Allah menerangkan itu semua, dan menyatakan :
"Sesungguhnya ini benar-benar suatu ujian yang nyata". (37:106). Lalu, Allah SWT mengganti penyembelihan Ismail AS itu dengan firman-Nya,
"Dan Kami tebus anak itu dengan dengan seekor sembelihan yang besar". (37:107).

Sesungguhnya peristiwa tersebut merupakan satu peristiwa besar, menifestasi sebuah pengorbanan agung dalam mentaati perintah Allah. Peristiwa yang berlaku pada tanggal 10 Zulhijjah ini jugalah yang ‘dirayakan’ oleh umat Islam seluruh dunia pada setiap tahun.

Lembu,kambing ditumbangkan di sana sini.Berlaku penyembelihan sana sini.Daging korban diagihkan sana sini.Mereka yang dalam kesusahan diutamakan.Kerjasama dalam masak memasak dikerjakan.Sama-sama menikmati juadah hasil kemuafakatan.Silaturahim dapat dirapatkan dan dieratkan.(tidak lupa bbq! *wink* ).Jamuan serta kenduri rancak diadakan.(ramai yang mengambil peluang membina masjid.tahniah! (^_^) )

Takbir bergema.Puji-pujian buat Ilahi dilaungkan,didengari sana sini.berterusan sehingga 13 zulhijjah.

Itulah Aidiladha,disambut secara bersederhana tetapi meriah dengan gema alunan takbir memuji kebesaran Allah,sedikit sebanyak menginsafkan diri.Kata orang-orang pantai barat dan utara,Aidiladha lebih meriah di pantai timur(betul ke? *wink* ).Aidiladha lebih meriah daripada Aidilfitri serta lebih banyak mengajar erti pengorbanan sebenar dalam kehidupan(jika diamati betul-betul).Hayati kisah di sebalik peristiwa ini.semoga kita sama-sama dapat mengambil iktibar.InshaAllah.

Note : berita tragis sepanjang menjelang musim perayaan tidak pernah sunyi.Tragedi aidiladha yang mengorbankan sepasang suami isteri serta sepasang anak kembarnya selepas dirempuh sebuah treler dari belakang,meninggalkan dua anak yang masih kecil.sedih mengenangkan dua anak kecil ini yang merengek memanggil ibu bapanya.Semoga roh mereka dicucuri rahmat.Berhati-hati di jalan raya,ingatlah orang tersayang.

Wallahu'alam.

No comments: