Thursday

Ujian


Langit tak selalu cerah.panas tak selalu sampai ke petang,kadang-kadang hujan di tengah hari.pelangi tak selalu muncul,bila pelangi muncul ramai yang teruja melihatnya.betapa indahnya ciptaan Allah.subhanallah.

Begitu juga kehidupan.Sekejap rasa manis,sekejap masam,sekejap masin,sekejap pahit.Kadang-kadang kita diuji dan diuji.Bagaimana cara kita nak mengatasinya,terpulang kepada diri masing-masing.
Jangan salahkan ujian apabila diuji.Ujian itu dari Allah.Sakit adalah ujian dari Allah,sihat pun ujian dari Allah.Allah menguji hambaNya sesuai dengan kemampuan hamba-hambaNya.

Ujian itu menguji tahap keimanan seseorang,sama ada dia benar-benar beriman atau sebaliknya,

"Alif Laam Miim.apakah manusia itu mengira mereka dibiarkan (saja) mengatakan : "Kami telah beriman".sedang mereka tidak diuji lagi?Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka,maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." (Al-Ankabut : 1-3)

ujian itu merupakan hakikat kehidupan di dunia,

"Maha Suci Allah di tangan-tanganNya segala kerajaan,dan Dia maha kuasa atas segala sesuatuYang menjadikan mati dn hidup,supaya Dia menguji kamu,siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya.Dan Dia Maha Perkasa dan Maha Pengampun." (Al-Mulk : 1-2)

ujian adalah satu bentuk cinta Allah terhadap hamba-hambaNya,

Dari Anas bin Malik bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda : Besarnya sesuatu pahala adalah bergantung dari besarnya ujian dari Allah.Dan sesungguhnya Allah s.w.t apabila mencintai sesuatu kaum,Allah menguji mereka.Jika (dengan ujian tersebut) mereka redha, maka Allah pun memberikan keredhaanNya.Dan siapa yang marah(tidak redha),maka Allah pun marah terhadapnya.(HR. Turmudzi dan Ibnu Majah)

Tidak dinamakan hidup jika tiada kekusutan.Tidak dinamakan kematangan jika tiada kekalutan.Kekuatan itu yang harus dicari untuk meleraikan kekusutan dan kekalutan.


Note : semoga Muhammad Luqman bin Razali cepat sembuh dan semoga Allah kuatkan semangatnya untuk kembali pulih seperti sedia kala.Ya Allah,berikanlah kesembuhan kepadanya.sesungguhnya dia dan keluarganya sedang diuji.amiiin.InsyaAllah.

No comments: