Monday

Hanya di bibir


Kadang-kadang kita hanya membuta tuli membuat apa yang disuruh.Apabila ditanya apa yang sedang anda buat,mengapa anda lakukannya,terkadang tiada jawapan untuknya,sekadar mengangkat bahu dan menggelengkan kepala.Jika ditanya mengapa tutup aurat?Sebab ayah suruh sejak dari kecil lagi.Kenapa puasa?Sebab bulan Ramadhan,semua orang berpuasa(walaupun kadang-kadang ada je yang berlakon berpuasa) . Kenapa solat?Sebab ayah suruh,masa kecik dulu kalau tak solat kene rotan,sekarang dah jadi amalan.


Adakah semua yang kita buat hari ini hanya disebabkan ayah dan mak suruh?Atau keterbiasaan bagi kita kerana ianya adalah amalan yang selalu di buat??? Tepuk dada tanya iman,dan check balik apa nawaitu kita ;-) (muhasabah diri untuk diri sendiri )


Kita selalu solat.Tiap-tiap hari kita solat,5 kali sehari lagi.Solat di awal waktu atau di penghujung waktu?Dan apa yang kita baca serta sebut dengan lidah kita ini,faham atau tidak?Tahukah kita maksud bacaan dalam solat? (sekali lagi mengingatkan diri sendiri)


Dalam tidak sedar sebenarnya setiap hari kita memohon dalam solat,hanya tersebut di bibir tetapi tidak terkesan pada hati. (mungkin ada orang sudah sedia maklum akan perkataan ini,tapi di sini saya sekadar berkongsi dan mengingatkan diri sendiri) Cuba renungi bacaan ketika duduk antara dua sujud.


Rabbighfirli (Tuhan,ampuni aku)

Wahamni (Sayangi aku)

Wajburnii (Tutuplah aib-aibku)

Warfa'nii (Angkatlah darjatku)

Warzuqnii (Berilah aku rezeki)

Wahdinii (Berilah aku petunjuk)

Wa'aafinii (Sihatkan aku)

Wa'fuannii (Maafkan aku)




Bersyukurlah kita.Besarnya doa ini,betapa kebanyakan daripada kita hanya remehkan ia begitu sahaja.
Dalam majlis tazkirah keluarga kami yang lalu,Ustaz Zawawi Yusoh ada mengingatkan kami supaya khusyuk dalam solat.Solat yang diterima solat yang khusyuk.Pesannya lagi,sebagai langkah asas untuk khusyuk dalam solat,fahamilah makna setiap bacaan dalam solat.

Q : adakah solat kita hanya sekadar amalan harian yang biasa di buat?

renung-renungkan dan selamat beramal *wink*


note : *sekadar perkongsian*

No comments: