Sunday

KetentuanNya


Wahai manusia,sesungguhnya kami menciptakan kamu dari laki-laki dan perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling mengenal.Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. (Al-Hujurat : 23)


Itulah mereka.perkenalan mereka tidak dirancang.mereka bersahabat.si lelaki sebagai "L" manakala si perempuan,"P".P ikhlas bersahabat dengan L tanpa timbul sebarang perasaan lebih daripada seorang sahabat.tetapi L memberitahunya bahawa dia ikhlas terhadap P dan ingin menjadikan P sebagai suri hidupnya jika diizinkanNya.



sungguhpun begitu,hati P tidak mudah menerima.malah tidak pernah terbuka kepada mana-mana lelaki.kerana prinsip hidup P ,tiada cinta untuk mana-mana lelaki selagi belum mempunyai ikatan yang sah.lalu,sedaya upaya P memelihara hati yang dipinjamkan Sang Penciptanya.Kadang-kadang L menyedari akan tindakan P yang solah-olah meragui keikhlasannya,walau bagaimanapun,L sedaya upaya berusaha meyakinkan diri P.


akhirnya P mendapat kekuatan untuk memberitahu kepada L sebab kelakuan dirinya yang sebegitu rupa dan P menjelaskan prinsip hidup P.L boleh menerima dengan berlapang dada,kerana katanya bukanlah kehadiran dirinya untuk menyusahkan apatah lagi mengganggu hidup P.Bahkan L menghormati prinsip yang P pegang juga pendirian yang P pertahankan.Juga P tegaskan,P tidak mahu L meletakkan sebarang harapan yang menggunung,kerana dia sedar manusia hanya mampu merancang Tuhan yang menentukan.ajal maut jodoh pertemuan dalam tangan Tuhan.L hanya menunggu masa yang sesuai untuk berjumpa kedua-dua ibu bapa P.


L betul-betul menerima, apa sahaja yang cuba dilakukan P,cuma L ada memberitahu P,"saya tak tahu ajal saya bila,cuma saya nak awak tahu satu perkara,yang saya betul2 ikhlas terhadap awak." P yang mempertahankan prinsip hidupnya membiarkan kata-kata itu berlalu begitu sahaja.walaupun sebelum itu L ada memberitahu P bahawa dia telahpun menceritakan perihal diri P kepada familinya.




Mereka juga jarang berhubung atas permintaan P.P benar-benar cuba mempertahankan prinsip,mengelakkan sebarang perasaan terhadap lelaki,menepis dugaan cinta lelaki.seolah-olah segalanya dipermudahkan,Alhamdulillah.


ianya kerana Allah,juga agama yang dipegang juga demi ibu dan ayahnya kerana P tahu ayahnya begitu bimbang akan dirinya apabila dia berada di luar rumah,juga apabila jauh daripadanya walaupun ayahnya tidak pernah menyatakannya tetapi melihat kepada reaksi ayahnya,P dapat membacanya.


Pada 4 November,seusai membaca yaasin selepas solat maghrib,P terpandang satu post dalam facebook di bawah caption gambar diri L ditagged,"kami merindui saat bersamamu.semoga cepat sembuh".P terkejut,betul-betul terkejut selepas membaca komen di antara kawan-kawan L,L telah kemalangan dan sedang kritikal di hospital.Kata kawannya dia tertidur ketika memandu lalu terbabas melanggar pokok dan hentakan antara steering dengan dadanya begitu kuat menyebabkan sebahagian hatinya rosak.


Saat P tahu akan perkara itu,L sedang dibedah untuk membuang hatinya yang rosak.Alhamdulillah,pembedahan telah berjaya.Namun,L masih kritikal.Ya Allah,betapa besar ujianMu kepadanya.Tiada apa yang mampu P lakukan selain berdoa semoga L selamat.hendak melawat,hospital selayang jauh,dan sukar untuk pergi menggunakan public transport.P mahu mengajak abangnya,tetapi abangnya sedang sibuk mengumpul peluru untuk berperang dengan final exam nya.P tidak mahu mengganggu abangnya.





Lalu hasrat itu terpendam begitu sahaja.perasaan P sedikit lega apabila abang P memberitahunya,dapat menemaninya melawat L pada hari isnin pagi,8 nov memandangkan dia mempunyai gap untuk paper seterusnya dan kelas P pada sebelah petang.




Ahad,7 November,1.30 ptg,"innalillahi wainna ilaihiraajiun,L selamat kembali menemui rabbnya".Itulah yang P baca dalam shoutbox di blog L selepas solat zohor.Ya Allah,dia telah kembali kepada penciptanya.tanpa sempat P pergi menziarahinya.akhirnya,L telah pergi untuk selamanya.


Lalu P memaklumkan hal itu kepada sahabat rapatnya,juga ibunya.Ya!Ibunya!She told her about him kerana sebelum ni memang P memberitahu serba sedikit mengenai semua kawan lelakinya kepada ibunya,supaya ibunya tahu dengan siapa dia berkawan.



kata-kata ibunya memberi sedikit kekuatan kepadanya,redha menerima kehilangan seorang sahabat.oleh kerana tidak dapat pergi menziarahinya,P menghubungi adik L,untuk mengucapkan takziah.



Kita hanya mampu merancang,Tuhan yang menentukan.Setelah pemergian L,P baru terperasan,sudah ada tanda-tanda yang L tunjukkan,tetapi hanya P yang tidak diberi peluang oleh Allah,untuk menyedari hal itu.Beberapa hari sebelum L kemalangan,dia berkelakuan agak pelik,banyak kali pesanan ini diulang,"jaga diri elok-elok ye" di setiap hujung mesej.apabila P bertanya,L hanya membalas "=)" lalu menukar topik.sehinggalah pada last mesej,pesanan yang sering diucapkan "jaga diri,jaga iman,hiasi peribadi".Itulah dia,L,sebenarnya seorang yang begitu semangat ingin menuntut ilmu agama,terus mendalami ilmu agama,juga berusaha untuk belajar bahasa Arab walaupun dia dia tidak mempunyai asas di sekolah dulu.Satu perkara yang benar-benar menyentuh hati P,juga menyebabkan P mampu mengalirkan air mata,apabila adik L berkata,"siapa cakap saya tak kenal akak,saya dan famili kenal sangat akak.abang saya banyak beritahu kami tentang kebaikan akak." (Ya Allah,sebenarnya dirinya lebih baik dari diri ini)



Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam kalangan orang-orang beriman.

Al-fatihah.

Apabila kita ikhlas dan lakukan sesuatu kerana Allah,inshaAllah kita akan mendapat ganjaran.

bertemu dan berpisah kerana Allah.

Kini P pasrah,redha dengan ketentuanNya,menganggap ini sebagai ujian daripada Allah s.w.t. mungkin sudah tertulis di luh mahfuz,L bukan untuk P.



"Sucikanlah nama Tuhanmu Yang Maha Tinggi,yang menciptakan(semua makhluk) dan menyempurnakannya,yang memberi takdir kemudian mengarahkan(nya). (Al-A'la: 1-3)


Dia (Allah) yang menciptakan segala sesuatu,lalu Dia menetapkan atasnya qadar(ketetapan) dengan sempuran-sempurnanya.(Al-Furqan : 2 )


Dan sesiapa yang berserah diri kepada Allah,(dengan ikhlas) sedang ia berusaha mengerjakan kebaikan,maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada simpulan(tali agama) yang teguh dan (ingatlah) hanya kepada Allah kesudahan segala urusan. (31:22)



Ukhuwah itu bukan pada indahnya pertemuan,tapi pada ingatan seseorang terhadap saudaranya di dalam doanya (Imam Al-Ghazali)

Note : "Tiada rahsia untuk terus gagah berdiri menepis dugaan cinta lelaki melainkan prinsip yang merantai diri."



Bernoktah sudah sebuah cerita . . .





P - siapa P ??? Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.

No comments: