Monday

seindah hiasan . . .





Diibarat seperti sebiji epal.
Epal yang tidak berkualiti amat mudah diperoleh.
Epal yang berkualiti tinggi sangat sukar diperoleh,sangat sukar dipetik,sangat sukar digapai..
Kerana kedudukannya tinggi...istimewa...
terkadang ada epal bertanya,"kenapa aku belum dipetik lagi?"
Lantas dia menggugurkan dirinya menyembah tanah.
sedangkan ia sebenarnya dijadikan oleh Allah dengan begitu tinggi martabatnya.
sehingga tiada siapa yang berani memetiknya.hanya pemuda yang benar-benar hebat yang mampu memetiknya.
jika bukan di dunia,di akhirat nanti.
Andai belum bertemu jodoh,biarlah cinta Ilahi mengisi kekosongan hatimu.
Andai tidak bertemu jodoh di dunia,biarlah cinta Ilahi mengiringi di setiap langkahmu,
duhai wanita sejati . . .







Wanita ibarat pokok semalu.
Pohon semalu akan kuncup selepas disentuh.Ini diibaratkan wanita perlu punyai rasa malu ( pada tempatnya)
Semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya.Oleh itu wanita perlu mempertahankan maruah dan diri sebagai wanita muslim.
Semalu mempunyai akar tunjang yang kuat dan mencengkam bumi.Oleh itu para wanita hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Penciptanya.
Semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang.Oleh itu kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja.





Jadikanlah dirimu sebagai wanita yang harum seperti mawar berduri.Bisa melukakan jari yang ingin menyentuhnya.Tetap mekar indah mengembang di dalam taman larangan.





Wanita ibarat rama-rama.Ia indah dipegang tetapi nilainya cepat turun setiap kali ada tangan yang tidak sewajar hinggap pada tubuhnya.Sekali sentuh,musnah coraknya,dua kali sentuh habis hilang corak cantiknya.tiga kali sentuh koyak sayapnya lalu jatuh ke tanah.Peliharalah keindahan dirimu.Jangan sesekali membiarkan yang bukan hak sepatutnya memegangmu sebelum yang benar-benar berhak menyentuh dirimu.






Duhai wanita solehah,
jadilah seperti pelangi.cantik,indah dipandang namun tiada siapa mampu menggapainya.
kedudukannya tinggi di langit.orang ramai kagum dan gembira,tersenyum apabila ia muncul di langit terbentang luas ciptaan Allah yang Satu.


**********

Jika anda wanita sejati,anda patut berasa rugi kerana ketahuilah lelaki tidak akan kehilangan apa-apa biar seramai manapun perempuan yang berada di sekelilingnya,tetapi anda sebagai wanita pasti rugi setiap kali ada tangan-tangan yang tidak berhak hinggap di tubuh anda.Sanggupkah anda membiarkan diri anda disentuh sehingga tiada mahalnya lagi diri anda dan digelar perempuan murahan?Apa untungnya digilai dan diminati,kemudian berkorban sesuatu yang ditagih atau diragut dengan kasar,kemudian anda ditinggalkan pergi.Di manakah nilai anda setelah jatuh ke tanah dan kedua-dua sayap anda telah tiada???



Wahai wanita,kasihanilah diri anda dengan menjadikan diri anda berharga.Nilai anda terletak pada harga diri yang sanggup dibayar oleh seorang lelaki dengan harga kejujuran.Apalah erti digilai jika yang menggilai itu hanyalah lelaki yang tidak tahu diri.Anda sama sekali tidak berharga biarpun tinggi nilainya di mata lelaki yang tahu nilainya melihat anda sebagai 'alat'.tapi anda ibarat mutiara di dasar lautan di mata seorang lelaki yang jujur.


Biar bersikap memilih (yang sewajarnya) daripada tersalah pilih.Biar hidup sendiri dan selesa membina pahala daripada berdua tetapi menjadi pencetus dosa ke neraka.Biar hidup sendiri dan masih kekal serinya daripada dikelilingi lelaki tetapi telah hilang maruah diri.Biar menjadi rama-rama dengan sayapnya yang terang dan indah daripada sang kelkatu yang menerjah api. (^_^)





Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan (kemaluan) mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang terzahir daripadanya. (An-Nur : 31)




Terkadang kita tercari-cari di mana matahari buat kita,disusuli pula guruh,petir,kilat buat kita.tetapi percayalah selepas hujan,Allah telah menyediakan pelangi buat kita.









note : seorang lelaki yang betul-betul menyayangi anda tidak akan sekali-kali menyentuh anda sebelum bernikah.Sekiranya dia menyentuh anda,dia menghina anda.Kalau betul sayang,dia akan berusaha untuk menikahi anda.

1 comment:

Anonymous said...

Like this blog...
nice3..
^_^