Saturday

Puding + aiskrim


Hari Jumaat adalah hari hujung minggu bagi negeri Terenganu dan hari yang amat dinanti-nantikan oleh saya.Kenapa ye?entah.Terasa hari Jumaat itu terasa sangat istimewa.Hari hujung minggu yang amat bernilai untuk diisi bersama keluarga.Hari untuk kelurga dan hari Jumaat itu mempunyai keberkatannya sendiri.

Alhamdulillah,masih diberikan kesempatan untuk bernafas di atas muka bumi ini dan diberi kudrat untuk melangkah bersama-sama seisi keluarga untuk menziarahi pusara ahli keluarga yang telah pergi menyahut seruan Ilahi.Sebak itu usah dikira,siapa yang tidak sedih kehilangan insan yang disayangi.Hanya redha yang harus ditanam di dalam hati sekaligus menenangkan hati yang hiba.Giliran kita pula akan meyusul tiba bila sampai waktunya.Oleh itu,perlu persiapkan diri setiap masa.Ingatan untuk diri sendiri.

Sejurus selesai menziarahi pusara,kami singgah ke sebuah kedai untuk bersarapan(jarang makan kat kedai,lebih gemar makan masakan air tangan sendiri,kadang-kadang tukar selera tu boleh terima la),masa dimanfaatkan untuk bersama famili dan menuju ke pasar menemani mama untuk membeli bahan masakan.Tiba di rumah semua ahli keluarga bekerjasama mengemas rumah dengan tugas masing-masing.Saya suka saat itu,saling bekerjasama.Kalau anda tak suka,terpulang.

Selesai semua kerja,yang lelaki pergi solat Jumaat.Yang perempuan apalagi,masuk dapur la.takkan nak tidur pulak.Point kat sini,bekerjasama itu penting dalam memupuk semangat berpasukan,menanam rasa tanggungjawab bersama dan paling penting mengeratkan silaturrahim.Kita semua diciptakan dengan kelebihan dan kelemahan masing-masing.Yang lebih menampung yang kurang dan yang kurang dibantu oleh yang lebih.Kita saling memerlukan.Nobody can live alone.

Aktiviti terakhir pada hari Jumaat kali ini adalah tahlil untuk arwah.
Antara yang sempat di snap gambar ayam ni je.







Hidangan nasi ayam untuk jemaah surau ar-Rahmah pada malam tersebut sempena tahlil...

DAN . . . . .





Sebahagian Puding yang sempat disiapkan.



Cuba bayangkan puding yang dicampurkan dengan aiskrim memang best!!! hurm,puding itu melazatkan,aiskrim itu menyelerakan.Menambahkan selera!Puding dan aiskrim saling bekerjasama untuk menarik selera orang untuk makan.Pencuci mulut ini namanya puding aiskrim... (saya tak makan nasi pun takpe,puding ni pun saya boleh habiskan! )

Seharian bekerjasama,memang cukup indah,cantik. (kalau faham isi tersiratnya la.) Macam puding aiskrim tu. (Lain kali saya sertakan resepinya sekali.*kalau berminat la*)

Lihatlah kelemahanmu itu sebagai satu rahmat daripada Allah kerana kelemahan itulah kamu merintih dan memohon kepadaNya,menyebabkan hatimu sentiasa bertaut kepada Allah...kerana kelemahan itulah yang menghakis segala kesombongan dan menyedarkan dirimu bahawa dirimu itu cumalah HAMBA . . . . .

8 comments:

nur hafizah said...

assalamualaikum kak dilah.nak resepi puding aiskrim!berminat ni:)

Anonymous said...

*like*
nk2..
nk resepi..
daapt yg da siap pon lg ok...:D

-azam-

ally fana said...

yummy..bak sket..nk rase,,,bley dtg umah x,..huhu

ally fana said...

bak cni sket...nk dtg sggah umah ley x..^_^

Nurul Adilah said...

Nur hafizah : insyaAllah.for the next post,i'll share it. =))

Nurul Adilah said...

Anonymous a.k.a azam : nanti sy sertakan resepinya.kalau nk yg dh siap,kene dtg rmh.hehe

nur hafizah said...

oke:)

Nurul Adilah said...

ally fana : eypp,eypp.ally.ally.jmput la dtg rmh,boleh mkn2.hehe