Thursday

alahai,malunya . . .

Cuti semester.Cuti sekolah belum lagi.Now I'm having a long long holidays.suka.gembira.dan apa saja yang positif.Yang negatif buang jauh-jauh,ok.



Al-kisahnya,beberapa minggu lepas,berkesempatan ke bandar bersama mama dan abah.Bila dah selesai semua urusan,dah sampai lunch hour.Disebabkan perut dah bergendang-gendang ni,singgah la kat satu restoran ni.Makanan kat situ boleh tahan la.Tapi lupa pulak nama restorannya.Takpe,bukan itu keutamaan.Yang "menarik" perhatiannya,selesai mengisi perut dengan mama dan abah ni,sementara menunggu abah membayar bil,ternampak kelibat dua orang jejaka yang boleh tahan handsomenya,terpandang-pendang akan sesuatu.Mata pun dialihkan.Guess what?Tiga orang wanita berjalan bersamaan.Yang boleh saya katakan,pakai tudung.Cantik.Ada yang berkebaya,ada yang berbaju kurung.Tapi yang tak sedap memandangnya,tudung tu kecik,nipis,nampak leher.Yang pakai baju kebaya usah cakap la,memang mengikut saiz badan betul-betul.Yang pakai baju kurung,dah elok-elok baju cantik,warna menarik,kain pulak yang nipis.Tambah pulak,tanpa kain alas.Maka,nampaklah nombor "sebelas".aduh,saya yang melihat pun terasa malu sebagai seorang perempuan.Alahai,malunya . . . .


Mungkin isu ini agak remeh bagi sesetengah orang.Tetapi,duhai,wanita-wanita,perempuan-perempuan,gadis-gadis,ladies,women,tolonglah tutup aurat demi menjaga dan memelihara maruah yang bernama wanita.Aurat wanita adalah maruah wanita.Jangan pertontonkan atau pertayangkan apa yang tidak patut untuk bukan muhrim.Wanita adalah perhiasan dunia dan seindah hiasan adalah wanita solehah.


Allahu'alam . . .

No comments: