Friday

Amboi,wanginya!


Tertonton satu program televisyen yang bercorak talk show.Sekarang saya agak,eh bukan agak,memang jarang sikit tengok drama-drama atau telefilem di kaca tv.Lebih bermanfaat rasanya jika waktu itu diisi dengan aktiviti yang boleh memberi manfaat.Bukan nak cakap,drama di kaca empat segi tu tidak memberi faedah langsung,tetapi kebanyakannya dipenuhi khayalan dan imaginasi yang terkadang tidak logik.Jadi,wahai penonton televisyen yang budiman,pilihlah program atau rancangan yang sesuai untuk tontonan anda. =))



Perfume,talc,fragrance,cologne.Ini yang biasa dilabelkan pada botol atau bekas yang bernama wangian.

Yang diketahui melalui program tersebut,jenis minyak wangi ni ada 3 jenis.Perfume,cologne dan satu lagi terlupa.Sorry.Tetamu undangan hari tu saudari Catriona Ross dan seorang pengasas minyak wangi,pemilik nama Munif Ahmad.Cologne adalah sejenis wangian yang mengandungi pati perfum paling sedikit kira-kira 3% dan tidak tahan lama.Kebiasaanya dipakai selepas mandi.Ya,saya milikinya.Perfume pulak sejenis wangian yang mengandungi kepekatan pati perfume paling tinggi dan sudah tentu tahan lebih lama.



Perfume yang paling popular di pasaran.Macam-macam jenama boleh didapati di pasaran.One drop perfume,Munif Hijjaz perfume,Jeniffer Lopez,Pariz hilton perfume,Armani,Red Jeans Perfume dan lain-lain.Ada yang mengatakan minyak wangi yang mengandungi alkohol tidak boleh dipakai di dalam solat.Itu yang pernah menjadi isu.dan host dalam program tersebut,menyatakan,sah solat memakai wangian beralkohol,kerana alkohol bukan najis,dan alkohol yang digunakan dalam perfume hasil dari kayu kayan dan bijian.Was-was?Kalau was-was,jangan pakai terus untuk bersolat.Tak tahu?Rujuklah mereka yang lebih mngetahui.



"Bertanyalah kepada orang yang tahu(ahli) jika kamu tidak mengetahui." (Al-Anbiya' : 7)



Adalah disunnahkan 4 perkara : malu,nikah,siwak dan wangi


Para lelaki Muslim,eloklah anda berwangi-wangian pada hari Jumaat untuk mengerjakan solat Jumaat.


Untuk wanita,tidak boleh memakai perfume yang terlalu kuat baunya sehingga menarik perhatian lelaki.Jangan mengundang dosa.



Perfume ni boleh dipakai pada bila-bila masa sama ada di rumah atau di luar rumah.Di rumah pun saya pakai ok.Saya pun penggemar minyak wangi.Tapi bukanlah menjadi pengumpul minyak wangi..Bau yang tidak kuat dan segar menjadi pilihan.Minyak wangi yang saya ada?Hurm,lupa pulak dalam folder apa disimpan koleksi gambar minyak wangi yang menjadi favourite diri ini.Yang pasti ianya dari Egypt,berasaskan daripada bunga.Satu lagi pun lupa jugak.haishhh..Tapi bau dia memang best(bau best menjadikan kita jatuh cinta,takkan bau masam pulak,haish,saya pun). Antara yang lain,yang saya ada.

Haaa,,,ni dia.




Top One Perfume






Pengasasnya,Ustaz Mohd Zawawi Yusoh a.k.a bapa saudara...



Top One antara yang berdiri di atas meja solek atas pemberian pengasasnya.Kata Dato' Dr.mashitah,jangan ditolak permberian minyak wangi kerana ia rezeki. =))


Saidina Umar al-khatab meriwayatkan,sesiapa yang membelanjakan 1/3 daripada hartanya,dia tidak membazir.


Dan satu lagi yang dinyatakan dalam program tersebut,wangian kasturi boleh menakutkan syaitan dan jin.



Allahu'alam . . .

No comments: