Thursday

paksa atau . . .?


pernahkah anda merasa terpaksa dalam melakukan sesuatu atau mengerjakan atau menunaikan sesuatu?


untuk saya,,,hurm..tentu ada! Ya Allah jahilnya saya tidak sertakan keikhlasan dalam melakukan sesuatu perkara.Tak ikhlas,tak dapat pahala.Kesimpulannya,ikhlaskan diri dalam mengerjakan sesuatu,pahala sebagai ganjaran.

Tetapi,ada beberapa perkara perlu dipaksa atau perlu disuruh.Contohnya,suruh anak kecil berumur lingkungan 7 tahun menunaikan solat.Kalau dah sampai umur 10 tahun,kalau dia tak nak solat,pukul.Tidak lupa jug,ada perkara tak boleh dipaksa.Kalau seseorang tu tak nak makan,boleh ke paksa suruh makan?haishh...


Ini pengalaman saya.saya alami sendiri situasi ini.Ada satu perkara saya disuruh lakukannya,tapi saya tak pernah lakukannya.Sampailah 2,3 hari yang lepas,saya dah pun ter'buat'!Perkara apa?biarlah menjadi rahsia mereka yang tinggal sebumbung dengan saya.Apa yang ingin dikongsikan adalah kadang-kadang,ada perkara mungkin kita nampak ianya perlu dilakukan oleh seseorang itu sehinggakan kita mencecah tahap memaksa mereka.perlu,perlu,perlu buat juga!Tapi mereka tak juga tunaikan.Namun,percayalah,bila tiba masanya sama ada dirancang ataupun tidak,ia akan tertunai atau ditunaikan atau dilakukan.Sometimes beberapa faktor memainkan peranan,mungkin faktor persekitaran atau faktor mereka yang berada di sekeliling mereka turut memainkan peranan!

"apabila Allah ingin jadikannya,maka jadilah ia."


Contoh,menanam minat membaca dalam kalangan si kecil.Adakah cukup dengan hanya sekadar menyuruh mereka membaca?tidak.tidak.tidak.Faktor-faktor lain diperlukan untuk mencapai misi tersebut.Ibu bapa,perlu menunjukkan contoh kepada mereka dengan mempamerkan budaya membaca atau beli buku banyak-banyak,buku yang menarik bagi mengheret mereka untuk minat membaca.Lain-lain??Fikirlah. =)

Tetapi saya terfikir,kalau ada yang tak sukakan yang ni,



ada yang geli apabila melihat si katak ini..




ada yang takut apabila melihat si kucing..


Macam mana ye nak hilangkan perasaan geli dan takut itu?

okay,saya membebel.abaikan.maafkan saya.

No comments: