Tuesday

Rahsia

Seusai solat Subuh.Pesanan abah melintasi ruang pemikiran,"jangan tidur lepas Subuh".Lantas tangan mencapai ma'thurat.Haishh,nak study,kelas belum start,buku apa yang akan diguna pun belum tahu.Tiba-tiba mata menjeling ke arah notebook yang terletak kemas di atas meja study.Lalu notebook di on,apalagi online.Tiba-tiba dengan bantuan mouse,arrow dibawa untuk menekan enter pada link ini,


Di dalamnya menyentuh tentang kiamat kecil dan kiamat besar.Juga mengingatkan kita supaya mengambil iktibar daripada kaum terdahulu.Juga terdapat pengiraan tentang hari kiamat,maka timbullah tarikh dan tahun yang diramalkan.Apa yang saya dapat pagi itu adalah mengingatkan saya pada hari kiamat yang pasti akan tiba.Cuma,kalau diikutkan kajian yang terdapat dalam tu,mungkin kita boleh terima,tetapi bukan meletakkan kepercayaan terhadapnya 100%.Ambillah iktibar dari artikel itu.Dari saya kecil lagi,sejak di bangku sekolah,abah dan mama mengingatkan saya dunia ini sudah tua,menanti masa untuk mengeluarkan isinya.Selagi punyai masa dan pelunag,rebutlah ia.Ada juga memesan,sebelum baginda s.a.w. wafat,baginda mengingatkan umatnya,bahawa umur dunia sepanjang jari kelingking (betul ke ejaan ni,kalau silap,tolong betulkan ye) .

Benar.Tidak dinafikan.Semakin hari,semakin dekat kiamat itu menghampiri kita.Cuma tarikh dan masa yang tepat tidak kita ketahui kerana itu rahsia Allah.Sampai masa yang dijanjikanNya,berlakulah kiamat. Oleh itu,sedarilah,insafilah diri sebelum terus terlena dibuai mimpi dan angan-angan indah terhadap kehidupan dunia yang fana ini.Dugaan di dunia ini semakin hari semakin hebat.Pelbagai teknologi canggih dicipta.Bangunan-bangunan pencakar langit dicipta di sana-sini.Mesin dan robot direka bagi melekakan manusia seterusnya metakkan manusia pada 'zon selesa' supaya terus alpa terhadap kehidupan di dunia.


Al-Hijr ayat 26-50.Dialog antara Allah dengan iblis,ayat 36# Iblis sendiri mengakui Allah itu Tuhan "Ya Rabb" katanya - ada manusia tak mengaku tuhan - iblis dengan bala tentera dengan strategi berbagai akan menyesatkan kita dengan apa? Dengan SUARA YANG LUNAK MERDU - contohnya lagu-lagu dan segala macam cara untuk mengumpul "rakan" bersamanya ke neraka -

Pesanan buat anda ;

Bangunkan saya jika saya terjatuh,
Pimpinlah saya jika saya tergelincir,
Ingatkan saya jika saya terlupa,
Kejutkanlah saya jika saya terlena,
Sedarkan saya jika saya hanyut dan alpa,
Tegurlah saya jika saya salah,tersasar dari landasan syariat.


(peringatan buat diri sendiri dan sahabat serta sahabiah)

Beribadatlah wahai umat Islam sekalian . . .
Kiamat pasti tiba.Hanya orang yang leka dengan dunia sahaja yang akan rugi.Berhibur tidak salah tetapi jangan lupa apa yang disuruh oleh Allah.
Patuhi suruhan Allah,tinggalkan laranganNya.

"Demi Masa!Sesungguhnya manusia dalam kerugian."

wallahu'alam.

No comments: