Thursday

Mereka

Kelas telah pun bermula.Alhamdulillah.Tiada lagi masa lapang untuk bersantai (okay,saya menipu. ;p ) Semasa berjalan menuju ke kelas,teringat pesanan Mdm Badariah dalam kelas GPL 2 semalam,"I nak remind awal2,attendants is compulsory.kalau absent mesti ade reason yg kukuh.Bukan sebab nak lulus exam or takut di bar dari final exam je,you all datang kelas pun dapat pahala,sebab datang untuk menuntut ilmu kan."
Tiba-tiba hati berbisik,"Saya,apa niat saya ke kelas?" okay,kesimpulannya,betulkan niat anda sebelum melakukan sesuatu.InsyaAllah,kalau niat anda baik,anda pasti mendapat ganjarannya.
;-)

Saat ketika menjamah nasi goreng paprik hari ini,tiba-tiba saya tersenyum sendirian.Tapi bukan saya tidak siuman ok.Haha.Gelagat classmate sem lepas saat kami terserempak tadi bertenggek di benak fikiran dan mampu membuatkan bibir saya mengukir senyuman. ;-)
Dengan kelompok yang ramai,suara ini memasuki lubang telinga dan mengetuk gegendang telinga,lalu terhasil bunyi ini, "Hai,kak dila!!!". Sambil melambai-lambai ke arah saya yang berjalan dengan seorang lagi rakan ketika menuju ke kelas seterusnya.


Tiba-tiba,salah seorang daripada mereka bersuara,"Alar kita dah tak same group".
Tambah seorang lagi,"Akak,belanja makan!Roti kebab depan cafe tu pun jadi.RM2.80 je satu.jomla akak".
Saya bersuara,"bankrap la kalau akak sorang belanja semua ni.Tak cukup bajet ni"
Salah seorang bersuara,"Saya sorang dah la akak." (ye,memang da lama dia seorang ni nak saya belanja dia.tapi belum berkesempatan.hahah)
"Okay.Okay".Saya berkata sambil menunjukkan 'thumbs up'.
Salah seorang yang lain menambah,"Alar,tak aci la macam tu.Jeles ni.Jeles ni."
Saya tersenyum,lalu berkata,"Okay,okay,nanti kalau ada rezeki korang,akak belanja k. *wink* ."
Haha.Mereka tersenyum.Saya meminta diri untuk masuk ke kelas.Dialog kami bernoktah di situ.

Ya!Sem lepas saya satu kelas dengan junior saya. (maklumlah saya masuk lambat setelah membuat satu keputusan yang bukan mudah untuk dibuat,yang pasti ianya dengan iringan air mata tetapi disokong oleh abah dan mama serta abang) .Umur mereka sama dengan umur adik lelaki saya.Jadi saya layan mereka macam adik saya.Pernah dengar ini,"yang muda disayangi,yang tua dihormati"? Ya,saya sayangkan mereka yang muda dari saya.Tak kisah jika mereka bukan yang ada pertalian saudara dengan saya.Apabila mereka boleh berkongsi cerita,berkongsi masalah,bahkan berkongsi hal peribadi,sudah tentu dia selesa dengan kita bukan? *wink*
Ya!Saya sayangkan classmate saya sem lepas.Ada yang rapat dengan saya,berkongsi hal peribadinya dengan saya dan banyak berkongsi cerita dengan saya.Saya gembira jika mereka gembira.Bukanlah niat saya memberikan kasih sayang saya kepada mereka supaya diri ini disanjung dan dihormati.Malahan saya tidak kisah kalaupun mereka tidak menghormati saya kerana bukan sanjungan yang dikejar dalam kehidupan di dunia ini.Pangkat dan sanjungan hanya sementara sekalipun memilikinya,mati nanti kain kafan juga yang membaluti jenazah,amalan juga yang menjadi teman macam yang saya cakap dalam post sebelum ni,"Siapa teman saya?".Seorang orang dewasa pernah berpesan kepada saya,kalau nak orang hormati kita,kita perlu hormat orang lain.Tapi yang penting kita harus tahu menghormati orang lain,hormati orang lain lebih penting,lebih-lebih lagi mereka yang lebih tua daripada kitakan? *wink*


Bukan kawan sekelas sem lepas je saya rapat dan kenal,tapi kawan adik-adik saya pun.hehe.Mereka pun sahabat saya.Tak percaya?Terpulang ;-) Saya gembira melihat gelagat mereka yang pelbagai,yang kadang-kadang kita rasakan kebudak-budakan sebab kita lebih berumur daripada mereka walaupun setahun.Memang mereka budak-budak.hehe.Kadang-kadang mereka yang muda atau kanak-kanak dapat merasakan yang kita sayang pada mereka.Jadi,sayangilah yang muda! ;-)


Sem ni saya sekelas dengan mereka yang akan graduate pada sem ini,yang sama-sama dengan saya,bakal bertemu dengan IIUM Gombak.InshaAllah.No more "Akak" dalam kelas sem ni.Haha. ;-)

By the way,kanak-kanak menjadi rebutan.Rasa geram je bila nampak kanak-kanak.Kanak-kanak kan bersih dari dosa.Bila pandang muka mereka nampak ketenangan,tersenyum walaupun mereka tidak membuat perkara yang sama.Haha. (kalau nak kata saya tak betul pun,terpulang ;p asalkan saya tahu senyum.hahah)
Kanak -kanak atau mereka yang lebih muda mudah terpengaruh,jadi mereka perlukan perhatian dan pantauan.Abang saya pantau saya,saya pun pantau adik saya.Supaya mereka tidak tersilap langkah dalam dunia yang lebih mencabar pada masa kini.Jadi,dalam berkongsi kasih sayang bersama mereka,bimbinglah mereka.Kan 2 dalam 1. *wink*

Kongsikan kasih sayang,hidup pasti bahagia. (bagi kasih sayang bertempat ok!) *wink*

Sayangi yang muda,hormati yang tua! (^_^)
Note : Kawan pun tegur,kenapa banyak sangat panggilan kak dila,kak dilah,akak,kakak kat wall facebook.jawapannya,rahsia.hahah

No comments: