Thursday

Sekarang ke Nanti Dulu???

Alhamdulillah..

Selamat sampai kat rumah.Dapat cium tangan mak ayah.Hati pun senang.Lagi-lagi exam dah selesai.ngeeeee ;-))

Otak nak berehat?Err,otak kita berehat ke?Saya rasa masa kita tengah tidur pun otak kita tak berhenti berfikir.Betul tak?heheh.

Ada pepatah,jauh perjalanan,luas pemandangan.Yelah,sebaik kaki melangkah keluar,minda pun terbuka,takde la jadi seperti katak di bawah tempurung!! Banyak yang kita boleh lihat dengan anugerah deria penglihatan yang Allah pinjamkan pada kita.

Jom saya kongsikan apa yang berlaku sepanjang saya dalam perjalanan pulang selama lebih kurang 6 jam.

Jeng.jeng.jeng.

Pada awalnya,saya sangkakan saya akan conquer 4 seats dalam bas sani ekspress malam tu.Tiba-tiba ada seorang perempuan datang ke arah tempat duduk belakang.Katanya,tiket yang dia beli overlap dengan orang lain,so terpaksalah dia duduk kat tingkat bawah sebelah saya memandangkan seat tu memang kosong.Macam mana boleh overlap?Entahlah.Saya pun tak tahu.Perbualan bermula.Ouh,student Uia Gombak ke.Lor,ingatkan tahun 3.Rupanya tengah buat master dalam engineering.Perbualan terus rancak.Kami sempat berbincang satu topik yang saya kira agak menarik(kalau tak menarik bagi anda saya tak tahu.hahah ;p ).


Dalam rancak berbual,lupa nak perkenalkan diri masing-masing.Tengah-tengah jalan baru tanya,"adik nama apa ye?"heheh.

Ada satu ayat Kak Ina malam tu yang menarik perhatian saya."Bagi akak la kan,tak guna seorang perempuan tu belajar tinggi-tinggi tapi tak pandai buat kerja rumah."Untuk pengetahuan anda,Kak Ina ni dulu apply untuk kursus kulinari lepas SPM tapi tak dapat atas sebab2 yang Kak Ina bagitahu saya
.(Anda taknak tahu pun kan,jadi buat pe saya bagitahu ;p ).

Haa..Setuju sangat la dengan apa yang Kak Ina cakap tu.Yelah,dunia dah moden,zaman dah berubah(macam pernah dengar je kan? ;p).Perempuan sekarang ramai yang berpelajaran tinggi tapi sayangnya,tak ramai yang pandai buat kerja rumah,memasak.Kak Ina ni umur 9 tahun pun mak dia dah ajar memasak.Katanya mak dia garang.Menarik bukan? *wink* Banyak jugak la perkara yang sempat kami bertukar pendapat dan banyak cerita yang saya dapat daripada Kak Ina sampai la jam 2 pagi,masing-masing dah menguap lebih-lebih lagi suhu terlalu sejuk.Dah pakai baju sejuk pun,saya terpaksa berselimut lagi.Sejuuuuuuuukkk. ;p

Apa yang menarik lagi,beberapa hari sebelum saya balik ada seorang sahabat berbicara tentang persediaan para wanita yang bergelar pelajar untuk melangkah ke alam rumah tangga.Katanya dia ada bertanya kat kawan perempuan dia berkaitan hal ni.Kebanyakan jawapan yang keluar daripada kawan dia tu,semua cakap awal lagi,study dulu.Lebih kurang macam tu la kot.Pendapat dia pulak,"Kita dah 20.Takde perkataan awal tu.Bila you nak start prepare untuk your husband?Perempuan suka pandang rendah hal ni.Then dia tanya lagi,bila korang nak prepare untuk husband korang?Nak tunggu habis belajar umur 23?Dah tu keluar nak cari kerja.Dah kerja nanti sempat ke nak belajar memasak dengan betul?Tahu banyak dah pasal ilmu nak jadi isteri solehah?Sekarang perempuan sangaaaaat ramai pemalas dan tak tahu nak urus rumah.Dah start kerja jangan harap diorang sempat belajar."

Okay.Saya setuju,memang tidak dinafikan perempuan sekarang kalau ditanya pasal kahwin,akan cakap tunggu habis belajar dulu lah.Tetapi ,,,,, dalam jawapan tunggu habis belajar dulu,bukan bermaksud kami sebagai perempuan tak pernah terfikir langsung pasal nak memasak ke,nak mengurus rumah ke.Cuba kita ambil Kak Ina(seperti di atas) sebagai contoh.Dari seumur 9 tahun lagi mak dia dah latih dia memasak.Permulaannya,ikan singgang.Bila masuk sekolah menengah,dia dah pandai masak masakan bergulai.Masa dia tengah buat degree dia dah boleh amik tempahan,ala-ala catering tu.Kalau kawan-kawan dia nak buat jamuan masa belajar kat UIA Gomnbak dulu,Kak Ina yang dicari.Kak Ina lah yang masak.(apa yang ada dalam fikiran anda?)


Ini bermaksud tak semua perempuan yang belajar tinggi sekarang tak tahu langsung pasal hal rumahtangga.Dan tak bermaksud,bila habis belajar nanti baru lah semua perempuan berlumba-lumba nak belajar memasak,mengurus rumah,nak belajar itu ini.Dalam masa yang sama,saya tak nafikan ada perempuan yang dah berumur 24tahun pun belum pernah buat kerja rumah dan taknak buat langsung kerja rumah.Ini realiti kawan-kawan!!!Salah seorangnya,kawan serumah kepada Kak Ina dulu.Kak Ina sempat bercerita pada saya. *wink*


Bagi saya,semua ini sebenarnya bergantung kepada background sesebuah family jugak.Ada family memang akan latih anak-anak perempuan dia untuk buat kerja-kerja rumah ni dari kecil lagi.Bahkan bukan anak perempuan je,anak lelaki pun sama naik tolong-menolong buat kerja rumah.Bagus dan menarik bukan? *wink*


Dan ada juga sesebuah family yang sebaliknya.Bagi mereka,manjakan anak lagi penting.Bagi ruang diorang fokus betul-betul pada study dan enjoy zaman kanak-kanak dan zaman muda diorang.So,semua kerja rumah seperti memasak,mengemas rumah,menggosok baju dan lain-lain diserahkan bulat-bulat kepada seseorang yang dibayar gaji setiap bulan yang dinamakan orang gaji.Jadi membesarlah anak-anak mereka dengan tangan yang cantik lagi halus mulus kulitnya.Sejuk mata orang yang memandang. Semua macam tu ke?Kan dah cakap kat atas tu. ;p


Oleh itu,tak semua perempuan yang belajar tinggi-tinggi tak tahu menahu hal rumahtangga.Sesetengahnya memang nak habiskan belajar dulu.Takut tak terpikul tanggungjawab sebagai seorang isteri.Mana nak mengurus rumah lagi,makan pakai suami,kalau dah ada anak,nak urus anak lagi dan dalam masa sama nak study.Semuanya perlukan pengorbanan.Tapi ramai je yang berkahwin masa belajar.Alhamdulillah,ramai je yang kekal bahagia.Semuanya terpulang kepada diri masing-masing.Kalau yang dah cukup bersedia mental dan fizikal,serta punyai ekonomi yang kukuh why not kahwin sekarang or waktu belajar.
Kesimpulannya,semua ada pandangan dan pendapat masing-masing,terserah pada individu itu untuk berada di pihak mana.Anda yang tentukan sendiri! *wink3*

p/s : sekadar berkongsi :))

1 comment:

Anonymous said...

pendapat enti bagaimane??
hehe~