Wednesday

Percuma

Percuma!Percuma!Percuma!


Pantang mendengar perkataan percuma sahaja,ramai yang mudah tertarik.sanggup redahi duri untuk mendapatkan barangan percuma.Lihat sahaja di pasaraya-pasaraya yang menawarkan jualan murah dan barangan percuma di atas pembelian sesuatu.lantai pasaraya yang luas dan licin itu pantas menjadi sesak dipenuhi banjiran manusia.MasyaAllah,sungguh kita gemari barangan percuma.Sanggup beratur panjang!

Namun tanpa disedari,kita sebenarnya mendapat barang percuma tiap-tiap hari,malahan tiap-tiap saat!Tapi apa yang kita lakukan?Sungguh lena kita dibuai mimpi oleh tawaran hebat dunia.Langsung tidak tahu mensyukuirnya.Apakah???

Kita punyai mata,tangan,kaki,mulut,hidung,telinga dan macam-macam lagi "barangan" percuma yang dianugerahiNya.Sebagai hamba yang tidak memiliki apa-apa,sangat angkuhlah kita kerana tidak mensyukuri 'pinjaman' diberikanNya.Tidak cukup setakat itu,kita juga menjadi 'kera mendapat bunga' atas pengkhianatan kita terhadap pemberianNya secara percuma.

Mata,yang diberikanNya untuk melihat kebesaranNya,mengapa digunakan untuk melihat perkara dimurkaiNya.
Mulut,dianugerahiNya supaya bertasbih,bertahmid memujiNya,mengapa digunakan untuk memperkata keburukan orang lain.
Tangan,dikurniakanNya untuk mengangkat memohon keampunanNya mengapa diangkat untuk menganiaya dan mengkhianati orang lain.
Kaki yang dipinjamkanNya untuk pergi melangkah mencari redhaNya,mengapa digunakan untuk melangkah ke tempat laranganNya.
Jasad yang ada pada diri hari ini,tidak lain tidak bukan untuk beribadah kepadaNya,mengapa perhambakan jasad semata-mata mencari kepuasan dunia?Apakah dengan memaksa jasad bangun awal pagi hanya berobjektifkan mencari harta dunia,bukan untuk sujud kepadaNya???Patutlah apabila tiba hujung minggu,subuh ditinggalkan berciciran.Allah,,,sungguh zalim kita pada diri sendiri!! Astaghfirullah . . .

Bukankah Allah telah berfirman,
'Tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaKu."

"Dan sesungguhnya jika dihitung nikmat yang Kuberikan,nescaya tidak akan terhitung banyakNya."

Note : cuba bayangkan jika setiap setiap hembusan nafas dan setiap denyutan nadi yang ada pada diri hari ini perlu dibayar,mampukah kita untuk membayarnya?

Dah Asar,Ayuh,tunaikan solat pada awal waktu dan lakukan setiap ibadah dengan niat hanya keranaNya.

Perbaiki mutu dan kualiti ibadah ke peringkat yang lebih baik,jadikan hari ini lebih baik dari semalam dan buat bersungguh-sungguh sebagai tanda syukur kepadaNya.Allah ... Allah . . . Allah . . . ampunkan kami.



Eh?tiba-tiba je?Apa kaitan dengan pisang ni?

ouhh,pisang ini pemberian sahabat abah kepada kami!Alamak,dah terlebih masak sebab semalam dia terlupa bagi sebelum balik rumah.Pisang ni dah ter'masak' dalam keretanya.uhuk.uhuk.ini pun PERCUMA!!!rezeki ni...Alhamdulillah... =)

No comments: