Thursday

buah raja


Ramai yang suka makan buah dan ramai yang memilik buah dari luar negara sebagai kegemaran,contohnya epal.saya?saya suka anggur.haa,,kan dah kata.pilih buah yang diimport.Buah tempatan kita banyak jenis,macam-macam rasa,warna dan bau.Jadi,pilihlah buah tempatan sebagai santapan setiap hari! =)

Hari ni saya memilih buah raja,.Pernah dengar tak?Tak?Ni nak bagitahu ni.Buah Pisang.Kenapa panggil buah raja?hehe.Saya saja je yang bagi nama tu.Sebab warnanya kuning lepas masak.Raja kan sinonim dengan warna kuning. =)
Sebelum ni,saya ada terbaca dalam akhbar,tentang khasiat BUAH PISANG.

Warna dah ada kaitan dengan raja,jadi mestilah kaya,kaya dengan vitamin.Buah diraja ini mengandungi vitamin A,B1,B2,B6 dan C juga fiber,potassium dan magnesium serta 2-3 kali ganda karbohidrat!Wah,jadi sesuailah bagi mereka yang suka jaga badan dan berdiet! (~_^)

Kandungan gula semula jadi sukrosa,fruktosa dan glukosa dalam buah ini mampu memberikan tenaga dengan kadar segera dan berterusan.Jadi,sesuailah untuk atlit sukan!

Selain itu,buah pisang ni dikatakan mampu menstabilkan tekanan darah dan bagus untuk penghadaman,dapatlah mengurangkan sembelit,memudahkan pembuangan air besar.

Banyak betul khasiat buah pisang ini.Apalagi,jom makan pisang,bagus untuk kesihatan.Sehari sebiji pisang,dapat menjauhkan dari doktor! (~_^)

Nak dapatkan info yang lebih lanjut,tekan SINI

Jangan tak tahu,pisang ada banyak jenis ;






ini pisang lemak manis,yang paling saya suka.Sungguh enak dimakan begitu saja!





ini pisang nangka,ambil dari pokok ni. . .sangat fresh!

(kenal pokok pisang tak?)




ini pula pisang apa ya,cuba teka.ce teka ce teka.





tadi kan dah cakap,ini pisang nangka,daripada original macam ni,jadilah . . .


Pisang sira.pisang ini disira.sangat mudah menyediakannya.

hanya perlukan air,gula melaka a.k.a nisan,daun pandan dan semestinya buah pisang!.

Sukatan ni untuk sesikat pisang(macam dalam gambar) :

masakkan 3/4 gelas air bersama 3/4(daripada sebulatan besar) gula melaka.

masukkan sehelai daun pandan.

apabila gula melaka sudah cair,masukkan buah pisang(yang dipotong-potong)

best!sangat-sangat best!masakan pisang yang ni saya paling suka!i loikkee.anda?saya tak tahu,masing-masing ada selera tersendiri. =))


Note : teringat kat Nur Zulaikha Roslan a.k.a eka sebab pernah bawa pisang sira ni kat eka dan eka suka! =)

No comments: