Sunday

Daun yang gugur




Banyaknya daun yang gugur,dari sehari ke sehari...Malah,setiap saat ada saja daun yang berguguran menyembah tanah.Setiap hari kita menyaksikan daun kering yang luruh ke bumi,mungkin itulah diibaratkan usia kita.


Masa yang berlalu mengurangkan bilangan usia.Kita sentiasa diburu masa,berlalu dan terus berlalu sehinggakan seringkali dirasakan tidak ada perkara yang daapat kita selesaikan.Masa yang telah berlalu seperti daun kering.Luruh ke tanah kerana sudah mati.Tidak mungkin kembali menjadi sebahagian daripada keluarga dahan.


Notes : Sekejap sangat rasanya masa berlalu,tuptup dah masuk Rejab.Bila dah tiba Rejab,Ramadhan mula bermain di fikran.Sampaikah usiaku kepada Ramadhan?Jika msih berkesempatan,Ya Allah,jadikanlah Ramadhan kali ini segalanya lebih baik bagiku berbanding Ramadhanku yang sebelum ini!Ya Allah...Ya Allah...Ya Allah...


Daripada Anas bin Malik r.a,Rasulullah s.a.w bersabda : "Tidak akan terjadi kiamat sehingga masa menjadi singkat,maka setahun dirasakan seperti sebulan,sebulan dirasakan seperti seminggu,seminggu dirasakan seperti sehari,sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti petikan api."


Dedaun Jamadilakhir telah pun kering,habis gugur dan bercerai dari pokok,kini dedaun Rejab pula yang tumbuh menghijau,dan tidak lama lagi Sya'aban,seterusnya Ramadhan.Begitu pantas masa yang berlalu,Ramadhan akan datang tidak lama lagi.Sudah bersediakah menyambut ketibaan Ramadhan?


Rejab bulan menabur benih,Sya'aban bulan menyiram tanaman,Ramadhan bulan menuai.


Daun yang sentiasa gugur,kini membawa kita ke lembaran Rejab.


Ayuh,kita tingkatkan keimanan,menjadi hamba yang patuh,taat dan bersedia dipanggil pulang pada bila-bila masa! Siapa tahu Rejab ini adalah yang terakhir buat kita . . .

1 comment:

gunawan said...

saya suka tulisanmu..lam knl..