Sunday

Ragam.

Dipendekkan cerita,malam akhir musim cuti sekolah kali ini diakhiri dengan perlawanan akhir piala FA 2011.Saya pasti ramai yang terpacak di depan tv bersama saluran Astro Arena dan tidak dinafikan ramai juga yang tidak menonton langsung permainan bola sepak tersebut.Pelbagai persepsi yang memanah ke arah sukan yang popular itu.

Saya,bukanlah peminat utama bola sepak,malahan tidak begitu meminati sukan itu tetapi mata ini terpaku juga melihat permainan itu sehingga menemui titik noktah selepas penambahan masa selama 30 minit hasil penjaringan satu gol pada minit akhir oleh Abdul Manaf yang menjadikan 1-1.Siapa sangka pada saat-saat akhir itu membawa tuah kepada pasukan penyu menjadikan 2-1.Itulah rezeki namanya.Kalau dah rezeki tu,tak kemana.TAHNIAH BUAT PASUKAN NEGERI TERENGGANU atas kejayaan menjadikan Negeri Terungganu sebagai pemilik Piala FA 2011!!!

Namun,bukan keputusan itu yang menjadi topik utama.Apa yang membuatkan saya terfikir apabila melihat beberapa laser yang terpancar ke arah penjaga gol Terengganu dan pemain Terengganu serta balingan mercun ke arah penjaga gol pasukan penyu itu.Apa yang bermain di fikiran saya,mungkin itu jyga yang bermain di fikiran anda.Tujuan tindakan mereka.Ya,tujuannya!

Saya kira ianya berbalik pada HATI manusia.Ya,hati.Mengapa perlunya melakukan semua itu sebagai satu langkah untuk menumbangkan pihak lawan?Perlawanan bola sepak hanyalah satu permainan.KALAH dan MENANG adat pertandingan.Menang-rezeki.Kalah-pengajaran.Jadi apa yang perlu dirisaukan.Semuanya adalah ketentuanNya.Buatlah apa cara sekalipun,kalau dah memang rezeki itu miliknya,siapa yang mampu menolak takdirNya? Bukankah Allah sudah berfirman,jika Allah menghendakinya,maka jadilah.
RAWAT ROHANI,ERSIHKAN HATI,PERKASAKAN PERIBADI.


Sebagaimana terpacaknya kalimah(dalam gambar), di atas puncak BUKIT BESAR,begitulah doa yang dipanjatkan.Semoga Allah sentiasa memelihara Terengganu serta rakyatnya malahan seluruh HambaNya dari segala perkara yang mendorong ke arah lubang api yang panas.

Juara Piala FA 2011 menjadi milik Terengganu darul iman,
Semoga HATI-HATI anak-anak Terengganu juga terus memenuhi dada dengan taqwa dan iman.InsyaAllah.

p/s : maaf,bukan berniat untuk mengutuk atau mengaibkan mana-mana pihak.tak kiralah penyokong siapa,tingkah laku perlu dijaga.Ambil yang positif,buang yang negatif.

HARAP-HARAP PROGRAM ATAU ACARA ISLAMIK JUGA MENDAPAT SAMBUTAN DAN SOKONGAN SEBAGAIMANA HANGATNYA SOKONGAN DAN SEMANGAT UNTUK BOLA kerana ISLAM memerlukan RAMAI dan RAMAI PENYOKONG dan PEMBANTU.

Wallahu'alam.

No comments: