Saturday

Anjakan.

Anda bersiap sedia untuk menghadapi peperiksaan.Apabila tiba harinya,anda bersedia dan menunggu masa untuk masuk ke dalam dewan peperiksaan.Situasi : nervous.berdebar.sejuk(sebab awal pagi). Tepat jam 8 pagi,pintu dewan di buka,seorang lecturer bagitahu,"kepada students yang bakal menduduki peperiksaan bagi kertas GPL2,kami memohon maaf,paper anda terpaksa ditunda pada pukul 9.30pagi."



Oh,apakah ini???dengan redha,kami pun pergi la makan dulu(walaupun sebenarnya dah makan sebelum tu.)Tiba-tiba kecoh pula orang ramai cakap,exam sekarang,tak jadi pukul 9.30(masa tu kalau tak silap pukul 8.30).kami belum sempat makan,pergi ke dewan pulak.sampai je orang bagitahu kami,pukul 9.30 pulak.Tiba-tiba dapat mesej,venue ditukar.kami pun pergi la.
punyalah menanti,tiba jam 9.05pagi,head of department cakap,"exam postponed la".saya tak percaya.tapi madam ulang."kami terpaksa postponed your paper to next week.department of law minta maaf."ouh,apakah???sebabnya,lecturer untuk subjek GPL2 belum datang dan masalah venue.oh,apakah???
Can you see how's the changes happened??perkara yang tak pernah terjadi,tiba-tiba terjadi.REALITI!
dengan hati yang pasrah,redha,sabar,kami pulang ke bilik masing-masing.huhhh..pasti ada hikmahnya.percayalah pada Allah kerana janjiNya pasti. (^_^)

*****


rencah kehidupan.
penuh dengan kejutan yang kadang-kadang kita tak jangka.kita hanya mampu merancang,Tuhan yang menentukan.dalam kehidupan ni penuh dengan perubahan.Manusia,sentiasa berubah.ada yang berubah ke arah positif,ada juga ke arah negatif.sekejap berada di puncak,sekejap,jatuh menyembah bumi.Tetapi,percayalah.perkara yang kekal dalam hidup ini adalah perubahan.



Lihatlah dunia,dari awal-awal kemerdekaan,sampailah sekarang.Dunia berubah,zaman berubah,fesyen berubah,style berubah,cara hidup berubah,pemikiran berubah,status berubah.semua ni dilalui oleh semua orang dan kita boleh menilainya sama ada dari mata kasar atau mata hati *wink*



Sekarang masih dalam bulan Muharram.bulan pertama dalam kalendar Hijrah.Kita baru saja meraikan tahun baru 1432H baru-baru ini.Masih dalam mood sambutan maal hijrah.Dalam diri setiap orang yang sedar peningkatan tahun ini akan sentiasa inginkan perubahan @ sesuatu yang baru dalam hidup mereka.atau dalam kata yang lain,ingin berubah.sama ada lebih baik atau lebih buruk.(mana ada orang nak berubah ke arah yang buruk kan?).Itu terpulang kepada setiap individu.



Sementara kita punyai masa ini,berusahalah untuk berubah ke arah jalan yang lebih baik.cuba menjadi manusia yang lebih baik dari semalam.Manusia tidak akan pernah sunyi dari kesilapan,sebab itu kita perlu saling mengingati.kita tidak mampu hidup bersendirian di atas muka bumi ini kerana manusia saling memerlukan.Juga,dalam usaha berubah,kita perlu bermuhasabah,sentiasa muhasabah diri dan muhasabah diri.Semoga kita sentiasa istiqamah dalam amalan yang membawa kebaikan. InshaAllah.

saya sedar saya lemah.kita semua lemah,semua ada kekurangan.kalau kita cermin diri banyak lemahnya.tapi kenapa tidak mengaku,tidak ada yang sedarkan?atau mungkin juga terlalu "sibuk" mencari kelemahan orang lain.humm..fikir-fikirkan.buat renungan diri sendiri serta anda. *sekadar berkongsi* (^_^)


Dimana ada kemahuan di situ ada jalan,
jangan asyik bagi alasan.
nak seribu daya,mahu seribu cara.

"The permanent things in life is changes."

Note : kenapa lama tak update?(saya tanya pada diri saya sendiri.)
midsem exam.study.busynessss.malas.malas.malas.Banyak malas kan?so,saya rasa
perlu berubah daripada malas kepada rajin.Good luck untuk diri sendir!!! *wink*

Wallahu'alam.

2 comments:

tirramishyu. said...

GOODLUCK. ALL THE BEST FOR YOUR MIDSEM ;)

Nurul Adilah said...

thank you cik siha.ILY.IMY. ;D