Sunday

Ingatan






Redupnya mentari hari ini,
seolah-olah di sebalik awan mentari bersembunyi

mungkin begitu ruang yang dipenuhi
permainan perasaan lagi.
bercanda lagi dengan kisah lalu
yang tersemat rapi mengukir kenangan,
kisah aku dan kamu;kami dan kamu,
terus terpahat menjadi kenangan.

saat hilai tawamu masih mampu kudengar,
saat merdu suaramu masih mampu kudengari,
saat lirikan matamu masih mampu kutatap,
saat senyummu terukir masih mampu kulihat
saat usikan manjamu mencorak hariku,
saat kewujudanmu menyenangi semua hati.

sehinggalah kulihat kaku badanmu dalam kedinginan
menatap wajahmu yang tiada lagi senyuman
hanya kulihat ketenangan diwajahmu,
hanya kucupan terakhir dariku buatmu
Setelah dirimu kembali kepada Penciptamu,
Dan jasadmu kembali kepada tanah,
Semoga damai dirimu di sana.


disebalik wajah yang nista ini,aku rindu padamu,
cuba mencorak bahagia dalam mengingatimu,
meneruskan sisa-sisa hidup yang masih berbaki,
melalui jalan yang penuh ranjau dan duri.
pernah aku rasa lemah,
untuk terus melangkah gagah,
ingin terus bersama kamu,
seperti hari-hari yang telah berlalu.

namun aku tahu, aku masih punyai tanggungjawab,
masih perlu menaburkan bakti pada mereka,
masih perlu berjuang di alam fana.
disaat itu kasih sayangNya yang menyelimutiku
bagaikan memberi ingatan buatku supaya terus bangkit!lantas kusedarkan diri,

aku hanya hambaNya.
aku hanya hambaNya.
aku hanya hambaNya.
apa dayaku untuk melawan ketentuanNya. Kini,kamu telah selamat bersemadi di sana, aku,kami masih di sini,menjadi pengembara di dunia yang fana, berusaha menabung buat bekalan kebahagiaan di negara abadi.jua,semoga menjadi pertemuan abadi antara KITA di negara akhirat nanti.
INSHAALLAH.

Akanku jadikan perpisahan sementara ini sebagai kekuatan untuk meneruskan pengembaraan di sini kerna giliran aku,kami juga pasti akan tiba,
Akanku genggam memori kita bersama yang lalu sebagai ingatan supaya aku tidak lalai,terus dan terus mengingatiNya Yang Maha Satu kerna jalan kehidupan ini masih ada untukku dan pastinya tidak akan sunyi dari ujianNya.






Note : Secebis ingatan buat Nadia Izzah(4 Feb 2000) dan Amirul Faez(8 Apr 2010).Al-Fatihah . . .