Tuesday

Kulit dan Buku



*sapaan purnama pada pagi ini!sempat snap purnama ini yang berjaya menambat hati ini.*

Pagi-pagi lagi fenomena alam sudah mampu membuatkan saya tersenyum sendirian.kenapa tidak?pagi ini,saat membuka tingkap,pagi yang indah disapa oleh bulan purnama penuh yang sangat indah untuk dipandang!sungguh indah ciptaanNya.Allahuakbar!
Alhamdulillah,puji-pujian buatMu yang masih memberikanku nikmat penglihatan.Begitu banyak nikmatMu namun diri ini yang sering alpa,lalai dari mensyukurinya kerna terpaut pada hasutan dunia.

Selain penglihatan,kita ada mulut untuk berbicara,hidung untuk mencium bau,telinga untuk mendengar,lidah untuk merasa.dengan 5 pancaindera ini juga kita sering menyalahgunakan mereka.Nampak kita hamba yang tidak bersyukur kan.

Teringat kata-kata ustaz Muhadir dalam majlis talaqqi minggu lepas,
"maksiat yang paling kurang pun akan dilakukan adalah maksiat mata.orang yang menjaga hati adalah orang yang menjaga matanya.dan malam tu juga,Ustaz Muhadir ada menyentuh perihal menyebut keburukan orang.Menyebut keburukan orang bermulanya dari mulut,salah satu nikmat yang Allah kurniakan tetapi disalahgunakan untuk mencapai objektif negatif.

Akan tetapi kemajuan sains dan teknologi telah membuatkan manusia lebih kreatif.keburukan orang malahan keburukan sendiri terus rancak disebarkan menerusi laman sosial seperti friendster,myspace,twitter,facebook dan tidak kurang juga di laman blog.Ustaz pesan lagi,kalau cerita keburukan yang disebarkan itu tidak benar,ia adalah fitnah.Tidakkah orang itu akan tergolong dalam golongan penyebar fitnah jika menyampaikan berita yang tidak sahih?

Ingatlah,jika kita bercerita tentang keburukan orang lain,Allah akan membuka lidah orang untuk membuka aib kita."

kadang-kadang dari tersilap tafsiran pun boleh menjadi fitnah.
cara kita begini,cara mereka begitu,kita pula berfikir pada cara lain.cara kita berfikir mungkin tidak sama.style orang itu macam itu,style orang ini macam ini.Jadi,jangan mudah membuat kesimpulan terhadap orang lain @ tindakan orang lain.

kenapa tajuk kulit dan buku?Sebab kulit belum menjamin kualiti sesebuah buku.
Jangan menilai seseorang pada luarannya,tetapi lihatlah pada sudut pandangan yang lain.Pandangan luaran mungkin memberikan tafsiran yang salah.
"Don't judge a book by it's cover" *wink*
Oleh itu,bersangka baiklah terhadap orang lain. (^_^)

jika punyai masalah,jangan letakkan masalah sebagai masalah.
make problems as challenges.always think positive when you are facing any problems,then they won't be a burden to you. *wink*

Jangan takut jika anda tidak menipu atau berada di pihak yang benar.
Jika anda tahu orang yang berkata buruk tentang anda,atau kata-kata yang berbaur hasad,dengki,tidak perlu anda mengikuti perkembangannya atau ingin lebih mengenalinya.Tidak perlu menyimpan dendam kerana itu hanya menambah titik hitam pada hati.bersihkan hati,hati kan raja.Ingat saja balasan yang disediakan di negara abadi kelak atas perbuatan kita di dunia ini.Biarkan Allah Yang Maha Adil mengadilinya. Tidak kenal,Tidak Benci. (^_^)

Pesanan bapa saudara,"jika ada orang menyebarkan fitnah tentang kita atau merencana kejahatan terhadap kita,jangan bimbang hari-hari Allah yang tentukan.ingat ayat ni kalau sedang merencana jahat pada orang lain,"Rencana jahat itu tidak akan menimpa selain orang yang merencanakannya sendiri."



Note : akaun-akaun kepunyaan saya di laman sosial bukan untuk berkata-kata tentang orang lain sebaliknya untuk kegunaan ke arah positif.



No comments: